Blogg

  • Gottsnack – och samtal som främjar hälsan på arbetsplatsen

    Vi har arbetsmöte på Tjörn i Bohuslän. På bordet ligger Självkännedomskorten, som blir en tredje part i rummet. Utifrån några slumpmässigt valda självkännedomskort samtalar vi om nya vägar och ännu outforskade möjligheter, i vårt fortsatta arbete för en hälsofrämjande arbetsplats med människor som arbetar med människor.

    Här kommer våra bästa tips på hur du som chef och ledare kan arbeta med Självkännedomskorten för olika typer av samtal så att de främjar hälsan på arbetsplatsen.

    ••• Mötesstartare
    Sprid ut korten med orden synliga och låt var och en välja ett kort som känns attraktivt för den egna insatsen eller för mötet i stort, exempelvis Nytänkande, Lyhörd, Målinriktad, Gladlynt. Redovisa, inför hela gruppen eller i smågrupper, vad du spontant tänker på för din egen insats och (eller) för mötet: ”Jag har valt kortet Nytänkande och vill fokusera på att tänka nya tankar som jag inte tänkt tidigare, eftersom det skulle ge mig och oss … och kunna leda till … Det ska jag göra genom att …”

    ••• Feedback
    Gruppövning i två steg: 1) Sprid ut korten med orden synliga och välj fem kort var, som ni själva väljer, för att de stämmer in på er (fokus på styrkor). Presentera ett kort i taget, och hur detta beteende märks i din vardag, och gå laget runt. Lyssna aktivt till varandras berättelser. 2) Låt nu var och en ge feedback till samtliga, genom att välja vilket av de fem valda korten som de tycker är mest tongivande (styrkor) hos den andre. ”Av dina fem kort som du själv har valt har jag plockat upp ”Lyhörd”, för att jag upplever att du är bra på att lyssna och även komma ihåg vad man har berättat. Exempelvis när jag berättade för dig om…”. Gå laget runt med feedbacken.

    ••• Beteendestilar; vem är du och vem är jag?
    Självkännedomskorten bygger på INSIKTs-modellens beskrivning av beteendestilar.

    • Röd (Säker)
    • Blå (Logisk)
    • Gul (Talför)
    • Grön (Inkännande)

    Gruppövning i två steg: 1) Sprid ut korten med orden synliga och välj fem kort var, som ni själva väljer, för att de stämmer in på er (fokus på styrkor). Presentera ett kort i taget, och hur detta beteende märks i din vardag, och gå laget runt. Lyssna aktivt till varandras berättelser. 2) Ta upp instruktionen i boxen och låt alla ta del av vad som kännetecknar de olika beteendestilarna, utifrån hur en person med denna beteendestil brukar bete sig och uppskatta. Vänd på era kort och se vilken av färgerna som sticker ut med en triangel på kortet. Hur många röda, blå, gröna respektive gula kort har du valt för egen del? Hur stämmer detta med din egen bild av dig själv? Samtala i gruppen.

    ••• Svåra samtal
    Med hjälp av Självkännedomskorten kan du som chef, och den du har framför dig, ha samtidigt fokus på de utlagda korten (totalt 100 stycken). Ni blir två betraktare, och två aktörer, som lättare kan prata om ”saken som den är” med hjälp av korten, som är utanför er. Ni sätter ord på beteenden och händelser, och använder korten som en avlastande ”part i rummet”. Välj kort och samtala. Är det ett ”svårt samtal” är det extra viktigt att ge motparten chans till eget handlingsutrymme i samtalet, och att inte pressa så hårt att personen ”fryser” och stänger ner om sig. Korten gör det enklare att tänka, formulera sig, se samband och sätta konkreta mål.

    ••• För välfungerande projekt- och arbetsgrupper
    Vilka personer ska ingå i gruppen? Använd med fördel Självkännedomskorten för att sätta samman arbets- och projektgrupper, eller komplettera befintliga grupper, så att samtliga beteendestilar blir representerade, med tyngdpunkt på de beteendestilar som bäst behövs för att genomföra uppdraget. Behövs fler personer med röda, blå, gröna eller gula beteendestilar? Läs i instruktionen, som följer med i boxen, om vad som kännetecknar de olika beteendestilarna, utifrån hur en person med denna beteendestil brukar bete sig respektive vad hen brukar uppskatta och tycka om. Med detta verktyg är det enklare att se klart på vilka behov som finns.

    Ann Westermark och Karina Lindgren önskar er mycket gottsnack på jobbet, arbetsglädje och hälsa och en riktigt god jul. Vi hörs igen 2017!

    Gottsnack – ett medvetet, strukturerat och kvalitativt samtal – främjar hälsan på arbetet, på så många plan. Även på hemmaplan, hemma med familjen, med släkt och vänner över jul, eller varför inte alldeles på egen hand för att få chans till värdefull reflektion, kan det vara på sin plats med ett kreativt samtalsverktyg som har fokus på styrkor och förtjänster.

    Med det goda samtalet i fokus vill vi önska er en God jul & Ett Gott Nytt År!

  • Att göra eller inte göra – det är frågan.

    Att göra eller inte göra – det är frågan.

    – Vad ska du göra i sommar?

    Den frågan har kommit upp titt som tätt den senaste månaden när jag träffar vänner, på jobbet mm. I tidningar och på sociala medier får vi goda råd om vad vi bör göra eller inte göra för att må bra och minska stressen. Inte sjutton motverkar allt detta frågande och goda råd stresskänslan för den som verkligen befinner sig i farozonen eller i närheten av den eller bara vill gå sin egen väg.

    Själv är jag bra på att planera och boka in aktiviteter. I sommar testar jag att göra annorlunda. Både till den som frågar och till mig själv, är svaret att jag inte tänkt något särskilt. Få se hur det blir. Oavsett, känns det ganska bra att lyfta av förväntningar och krav om att antingen göra något eller inte göra någonting, och låta tiden få komma och gå som den vill.

    Om författaren

    Karina Lindgren

    Karina Lindgren har lång och gedigen erfarenhet som chef på olika nivåer, och som ledarutvecklare och chefsstöd. Hon är utbildad jur. kand vid Göteborgs universitet och har ett flertal professionella styrelseuppdrag. Karina är som bäst när hon får arbeta med chefer som vill satsa långsiktigt och är hängivna sitt ledarskap och uppdrag.